Fórum dárců ocenilo veřejně prospěšné kampaně
Být vidět 2013
Fórum dárců již třetím rokem oceňuje úspěšné komunikační projekty českých dobročinných organizací. I letos mohli přihlášení soutěžit ve třech hlavních kategoriích, a to nejlepší výroční zpráva, nejlepší internetový projekt a nejlepší integrovaná komunikace. Podobně jako loni se i tentokrát mohli přidat s dobročinnými kampaněmi kolegové z firemního sektoru.
Tradice soutěže Být vidět je více než desetiletá, ale Fórum dárců se jejím vyhlašovatelem stalo před třemi lety. Hlavní naší ambicí je soutěž více otevřít veřejnosti a ukázat zajímavé a inspirativní příklady projektů komunikace, kterou se svými podporovateli a veřejností vedou neziskové organizace. Letos se do soutěže přihlásilo více než pět desítek velice kvalitních prací a konkurence byla opravdu veliká. Díky spolupráci se slovenskými kolegy z Fóra donorov byly v tomto roce zajímavým veřejně prospěšným komunikačním projektům ceny uděleny i na Slovensku.
Kategorie nejlepší výroční zpráva
Tradičně nejsilnější kategorií u neziskových organizací je výroční zpráva. Vzhledem k tomu, že se jedná o jakousi vizitku neziskovky, kterou s sebou nosí na jednání s dárci a zároveň je galerií uskutečněných projektů a aktivit, považují ji často za vlajkovou loď svojí organizace. To se také promítá do péče, kterou obvykle svým výročkám věnují.
Kategorie nejlepší webový projekt
V této kategorii neziskové organizace udělaly za tu dobu, co ceny vyhlašuje Fórum dárců, největší pokrok. Přece jen je to tak, že každý - veřejnost, novináři, ale i dárci a podporovatelé, dnes internet používají ke své každodenní orientaci. A v internetovém prostředí je nutná informační přehlednost, jednoduchá a intuitivní orientace a aktuálnost. Proto je i pro neziskové organizace velmi důležité udržovat svoje webovky „up to date" a nepřeplňovat je nepřehlednými sděleními. Kategorie nejlepší webový projekt ukázala, že to i neziskové organizace umějí čím dál lépe.
Kategorie nejlepší integrovaná komunikace
Tato kategorie vznikla teprve před třemi lety - a záměrně jsme ji s odborným garantem celé soutěže, Tomášem Jindříškem z agentury Dark Side, chtěli nastavit maximálně otevřeně. Naším cílem totiž nebylo věnovat se pouze mediálním kampaním. Šlo nám hlavně o to, aby neziskovky mohly ukázat to, v čem jsou velmi silné - zajímavě zpracované nápady s minimalistickým rozpočtem - a zároveň abychom soutěž rozšířili o komplexní komunikační projekty. Tedy nejenom kampaně v tom nejobvyklejším slova smyslu. A tím spíš vzniká prostor pro inspiraci a sdílení zkušeností. Vedle sebe tak může soutěžit třeba tisková kampaň na podporu seniorů, nebo regionální pouť, která promyšleně a zajímavě propojuje jednotlivé komunity, ale také třeba projekt, ve kterém jsou zúčastnění současní i bývalí zaměstnanci firmy a velmi přínosným způsobem podporuje age management.
Vítězové? Vlastně všichni
Díky spolupráci s našimi skvělými partnery získali vítězové v jednotlivých kategoriích například věcné dárky od společnosti ČSOB, bezplatný inzertní prostor pro veřejně prospěšné projekty v časopisu CSR Fórum nebo od společnosti Impression Media voucher na on-line kampaň v hodně 150 000 Kč. Hlavní hodnotu této soutěže však vidím v tom, že je to příležitost pro vzájemnou inspiraci a prezentaci výsledků veřejně prospěšných a společensky odpovědných projektů. A už se těším na další ročník Být vidět 2014.
Výsledky soutěže Být vidět 2013:
Kategorie Nejlepší Výroční zpráva
1. NF Českého rozhlasu
2. Dětské krizové centrum
3. Pferda - sdružení pro všestranný rozvoj lidí s mentálním postižením
Kategorie Nejlepší internetový projekt
1. CZEPA - Česká asociace paraplegiků, www.vozejkmap.cz
2. Sdružení Linka bezpečí, www.detin.cz + Čisté nebe o.p.s.,www.smogalarm.cz
3. Dejme dětem šanci, www.stromsplnenychprani.cz
SPECIÁLNÍ CENA - NADACE PARTNERSTVÍ, www.stromroku.cz
Kategorie Nejlepší komunikační kampaň
1. Nadace rozvoje občanské společnosti, Pomozte dětem
2. Nadace Leontinka, Jednorázová pomoc není řešení
3. NF JaT, Hledáme rodiče
Kategorie Nejlepší komunikační kampaň - sekce firemní nadace
1. Nadace ČEZ, Plníme přání
2. a 3. místo neuděleno
SPECIÁLNÍ CENA Fóra dárců - pro společnost ČSOB za dlouhodobou a systematickou podporu on-line dárcovství v ČR a podporu projektu Darujsprávně.cz