Firmy v Česku darovaly na dobročinnost přes 2,5 miliardy korun
Přibývá movitých lidí, pro které je filantropie samozřejmostí
Soukromé dárcovství, na rozdíl od firemního, roste.
Když za Klárou Šplíchalovou, šéfkou Fóra dárců, poměrně nedávno přišli zástupci nejmenované firmy a zcela vážně se jí ptali, zda udělají dobrý skutek, když odvezou několik kilogramů pomerančů do dětského domova, nevěděla, zda se má smát či brečet.
Chtěla se oněch zástupců firmy zeptat, zda jim děti mají za pomeranče říct i pěknou básničku, ale pak si to rozmyslela. „Ta firma byla už opravdu výjimkou. V posledních dvou třech letech firmy upouští od prvoplánových PR akcí, kdy za marketing dají v řádech tisíců i desetitisíců více než na onen dobrý skutek." Šplíchalová tím nechce říct, že by hmotné dary neměly smysl, mají, ale takové, které skutečně pomohou. „Potíž mají hlavně neziskové organizace v regionech. Kolikrát dobrovolníci jezdí za svými klienty na kolech, protože nemají na automobil," říká.
1,5 miliardy od lidí Fórum dárců a Nadace Via, dvě organizace, které dlouhodobě sledují vývoj dobročinnosti v České republice, potvrzují, že dárcovství již druhým rokem překračuje hranici 4 miliard korun ročně. „A je tedy na vyšší úrovni než v předkrizovém roce 2007," říká Jiří Bárta, výkonný ředitel Nadace Via.
Roste však spíše objem soukromých darů od jednotlivců než těch firemních.
Zatímco podnikové dárcovství vykazuje podle Nadace Via mírný meziroční pokles, firmy darovaly v roce 2012 přes 2,5 miliardy korun (v roce 2011 přes 2,6 miliardy), soukromí dárci darovali v roce 2012 částku více než 1,5 miliardy korun a jejich dárcovství narostlo nominálně o 3,5 procenta.
Ačkoliv firemní nadace tvoří podle šéfky Fóra dárců Kláry Šplíchalové jen jednu desetinu ze všech, právě ony věnovaly z téměř půl miliardy korun, které nadace v roce 2012 rozdělily, většinu peněz.
Nadace ČEZ rozdělila přes 140 milionů korun, Nadační fond J&T přes 34 milionů korun.
Pokud budete hledat firmy, které v roce 2012 darovaly na dobročinnosti nejvíce, pak největším firemním dárcem podle žebříčku platformy Byznys pro společnost zůstala i v roce 2012 skupina ČEZ, která rozdělila přes 330 milionů korun.
Nejštědřejším firemním dárcem je firma Johnson & Johnson s téměř 22 miliony korun. Ta odvedla na darech největší procento ze svého zisku.
Ještě nedávno tabu Podle Šplíchalové společnosti i firemní nadace pracují v oblasti dárcovství a charity čím dál profesionálněji. „Vystoupily ze svých uzavřených firemních světů a nechají si poradit," tvrdí Šplíchalová. Spolupracují také častěji s neziskovým sektorem - Nadační fond J&T například s Nadací Terezy Maxové, Nadace Telefónica zase s Nadací rozvoje občanské společnosti.
Důležité je rovněž, že se firmy a firemní nadace pouštějí do podpory projektů, které byly ještě před několika lety tabu, protože se podniky obávaly toho, že by spojením s tématem mohly poškodit svou reputaci. Vede samozřejmě stále podpora sociálních a humanitárních projektů, vzdělávacích programů, ale stále více se firmy zajímají o projekty pro seniorní zaměstnance a seniory obecně, a také o bezdomovce nebo o projekty pomoci s drogovou závislostí.
„Důležité ale je, aby firmy a firemní nadace nepodléhaly módním trendům. Vzniká například čím dál více sociálních podniků, což je dobře, a pro firmy jsou právě sociální podniky svým byznysovým zaměřením mnohem bližší než chráněné dílny. Jenže klienti chráněných dílen mnohdy do sociálních podniků nemohou odejít, protože některým z postižených opravdu trvá celý den, než provlečou vlasec jedním korálkem," vysvětluje Šplíchalová.
Proto je podle ní dobře, že se například Nadace OKD, která v roce 2012 rozdělila přes 60 milionů korun, právě na chráněné dílny stále zaměřuje.
Bohatí chtějí ovlivňovat projekty V Česku také přibývá bohatých lidí, kteří berou charitu jako přirozenou součást života. Většina z nich ale nechce přispívat na anonymní projekty, a ti nejbohatší si dokonce stále více zakládají vlastní nadace či prospěšné společnosti.
Z průzkumu, který si mezi klienty privátního bankovnictví nedávno dělala ČSOB, vyplynulo, že přibližně 85 procent movitých lidí v Česku se pravidelně či příležitostně věnuje některé dobročinné aktivitě. Pravidelnému přispívání na dobročinnost se věnuje zhruba třetina privátních klientů.
„Tito lidé se nejčastěji rozhodují podle toho, co jim doporučí jejich rodina, přátelé a známí. Velká část je také oslovována napřímo ze strany dobročinných organizací nebo zájemců o podporu," uvádí výkonný ředitel ČSOB Private Banking Martin Kosobud. „V rámci průzkumu klienti zmiňovali, že nejčastěji přispívají organizacím Adra, Člověk v tísni, Dobrý anděl, Kapka naděje, Světluška či UNICEF," doplňuje mluvčí banky Pavla Hávová.
Mezi nejoblíbenější charitativní projekty patří pomoc ohroženým dětem a příspěvky do zdravotní oblasti. „Naši klienti do nich přispívají stejným dílem (26 procent)," uvedl Kosobud.
Šplíchalová porovnává charitativní priority bohatých Čechů s jejich zahraničními protějšky. „Je zajímavé, že kultura u našich bohatých lidí nestojí v popředí zájmu. V zahraničí si obvykle nejčastěji vybírají k podpoře oblast vzdělávání, ohrožených dětí, zvířat a právě kulturu," podotýká.
Podle Bárty sice v Česku roste nová generace štědrých filantropů, pořád však spíše platí, že majetných lidí, kteří se dárcovství věnují strategicky, není příliš mnoho.
„Ti úplně nejbohatší volí většinou cestu založení vlastní nadace. Kdybych měl vybrat jedno téma, o které je mezi nimi velký zájem, je to určitě oblast vzdělávání. Dál už je to hodně roztříštěné, dárcovství totiž většinou odráží zájmy a hodnoty těch, kteří darují," tvrdí Bárta.
***
DARY PRÁVNICKÝCH OSOB (firemní dárci)
Rok Počet dárců Dary (v tisících Kč) Průměrný roční dar (v Kč)
2007 18 845 2 508 884 133 133
2008 19 251 2 415 230 125 460
2009 17 106 2 383 775 139 353
2010 17 586 2 460 658 139 921
2011 16 296 2 644 567 162 283
2012 **) 2 546 980
DARY FYZICKÝCH OSOB (zaměstnanci a OSVČ)
Rok Počet dárců Dary (v tisících Kč) Průměrný roční dar (v Kč)
2007*) 141 096 1 469 092 10 412
2008 110 615 1 425 192 12 884
2009 113 952 1 493 532 13 106
2010 116 960 1 510 645 12 916
2011 120 448 1 466 342 12 174
2012 **) 1 518 709
Nejbohatší filantropové volí většinou cestu založení vlastní nadace. Největší zájem mají o podporu vzdělávání.
JIŘÍ BÁRTA výkonný ředitel Nadace Via
Filantropie v České republice SOUKROMÉ DARY CELKEM (v tisících Kč)
Údaje za roky 2007-2009 Ministerstvo financí ČR, údaje za roky 2010-2012 Finanční správa ČR ZDROJ: NADACE VIA - DARY UPLATNĚNÉ V DAŇOVÝCH PŘIZNÁNÍCH
Prestižní ceny pro filantropy v loňském roce:
Cena VIA BONA 2013 pro individuálního dárce (udělila Nadace Via) Martin Hausenblas, podnikatel a majitel firmy Adler s reklamním textilem, je rodákem z Ústeckého kraje. V roce 2011 založil s pomocí Ústecké komunitní nadace Stipendijní fond Renesance. Ten umožňuje nadaným studentům ze severočeského regionu studovat a získat cenné zkušenosti v zahraničí. Do fondu daruje 10 procent svého ročního příjmu (v letech 2011 - 2012 částku ve výši 1 064 992 korun). Za dva roky existence fondu bylo podpořeno 16 studentů.
TOP odpovědná firma 2013, cena Odpovědný leader (Byznys pro společnost) Zvítězila dvojice Pavel Baudiš a Eduard Kučera, zakladatelé firmy Avast Software, za založení Nadačního fondu Avast, do kterého firma přispívá dvěma a půl procenta hrubého zisku, v posledních letech byla celková věnovaná částka do fondu větší než 80 milionů korun. Nadační fond podporuje projekty Člověk v tísni, Konto Bariéry, Domov Sue Ryder. Prioritně podporuje projekty, které pomáhají umírajícím. Novinkou je zapojení zaměstnanců Avast Softwaru a podpora jejich dobrovolnických aktivit.
Národní cena kvality ČR 2013 (Rada kvality ČR, poradní orgán Vlády ČR) Národní cenu kvality získaly letos také terapeutické centrum Modré dveře v Kostelci nad Černými lesy, projekt manželů Kateřiny a Viliama Sivekových. Terapeutické centrum Modré dveře nabízí pomoc lidem s duševním onemocněním, mentálně postiženým nebo jedincům v krizi či s psychickými obtížemi. Majitel Sivek Hotels a předseda ACR ČR Viliam Sivek založil centrum se svou manželkou. Zrekonstruovali budovu na náměstí, v níž vzniklo nejen terapeutické centrum, ale také sociální kavárna, v níž pracují klienti centra.
Další známí čeští filantropové
PETR SÝKORA A JAN ČERNÝ Bývalí majitelé firmy Papirius věnovali před dvěma lety 25 milionů na rozjezd nadace Dobrý Anděl, která pomáhá rodinám, v nichž někdo onemocní rakovinou.
JINDŘICH LUKAVSKÝ Nadaci Leontinka pro děti se zrakovým postižením založil Jindřich Lukavský, majitel společnosti EXX, jeho dcera se narodila s oční vadou.
LIBOR MALÝ Bývalý majitel firmy LMC od roku 2002 podporuje stavbu a rekonstrukce chrámů v Tibetu i v Evropě.
Zdroj: Hospodářské noviny
Datum vydání: 2.1.2014
Rubrika / pořad: Česko - svět
Strana / zpráva 14
Autor: Petra Horáková