SELECT *, tblpages.ID as xPID FROM tblpages WHERE pagesLink ='mapa-darcovstvi-2022'

Mapa dárcovství 2022

image/svg+xml

Hlavní město Praha   

576 veřejných sbírek

40297

708 mil. Kč

6070

1 041 mil. Kč

Středočeský kraj   

276 veřejných sbírek

29892

456 mil. Kč

2231

205 mil. Kč

Ústecký kraj   

109 veřejných sbírek

10667

131 mil. Kč

987

85 mil. Kč

Liberecký kraj   

107 veřejných sbírek

6995

102 mil. Kč

841

68 mil. Kč

Pardubický kraj   

93 veřejných sbírek

11168

153 mil. Kč

1182

79 mil. Kč

Královéhradecký kraj   

90 veřejných sbírek

11187

151 mil. Kč

1114

77 mil. Kč

Olomoucký kraj   

119 veřejných sbírek

11516

186 mil. Kč

1256

231 mil. Kč

Moravskoslezský kraj   

163 veřejných sbírek

18170

281 mil. Kč

2504

167 mil. Kč

Vysočina   

102 veřejných sbírek

12078

141 mil. Kč

1000

100 mil. Kč

Zlínský kraj   

98 veřejných sbírek

11471

147 mil. Kč

1624

123 mil. Kč

Jihočeský kraj   

171 veřejných sbírek

11735

129 mil. Kč

1212

79 mil. Kč

Karlovarský kraj   

56 veřejných sbírek

3759

48 mil. Kč

370

17 mil. Kč

Plzeňský kraj   

95 veřejných sbírek

10258

118 mil. Kč

1084

81 mil. Kč

Jihomoravský kraj   

269 veřejných sbírek

25976

396 mil. Kč

3373

336 mil. Kč

České dárcovství v roce 2021

Celkem 11,9 mld Kč
na veřejně prospěšné účely

firmy 5,8 mld

individuální dárci 3,1 mld

nadace a fondy 2,9 mld

prostřednictvím DMS 90 milionů

 

Poznámka: Expertní odhad Fóra dárců, který vychází z vlastních analýz a dostupných dat Generálního finančního ředitelství.

TOP 10 nadací a fondů 2021

(firemních i nefiremních) podle výše rozdělených prostředků

1. DOBRÝ ANDĚL, nadace 367 327 504 Kč

2. Nadace VIA 213 166 495 Kč

3. Prague Civil Society Centre, nadační fond 200 443 000 Kč

4. Nadace ČEZ 183 289 000 Kč

5. Nadace Karel Komárek Family Foundation 106 852 000 Kč

6. Nadace České spořitelny 96 544 644 Kč

7. Nadace THE KELLNER FAMILY FOUNDATION 92 086 667 Kč

8. Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond 84 605 818 Kč

9. Nadační fond pomoci 84 517 946 Kč

10. Nadace Open Society Fund Praha 75 666 521 Kč

TOP 3 nadací a fondů 2021

dle nadačního jmění

1. Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond

4 672 227 615 Kč

2. Nadace rodiny Holečkových

1 977 458 000 Kč

3.Nadace České spořitelny

1 734 000 000 Kč

Profesionální dárci v Česku:
Nadace a fondy

V ROCE 2022 PŮSOBÍ V ČESKÉ REPUBLICE 3 043 nadací a fondů, což je oproti roku 2021 o 196 subjektů více.
Z toho je 565 nadací (543 v roce 2021) a 2 478 nadačníchfondů (2 304 v roce 2021).

V ČR působí celkem 465 firemních nadačních subjektů (441 v roce 2021), z toho 132 nadací (130 v roce 2021) a 333 nadačních fondů (311 v roce 2021).

FIREMNÍ NADACE A FONDY v roce 2021 rozdělily více než 0,87 miliardy korun

NEJVĚTŠÍM FIREMNÍM DÁRCEM je Nadace ČEZ, která rozdělila více než 183 milionů korun.

V ČR působí celkem 2578 nefiremních nadačních subjektů (2406 v roce 2021), z toho 443 nadací (413 v roce 2021) a 2145 nadačních fondů (1993 v roce 2021).

NEFIREMNÍ NADACE A FONDY investovaly v roce 2021 do veřejně prospěšných projektů přes 2 miliardy korun

NEJVÍCE PROSTŘEDKŮ ROZDĚLIL opět DOBRÝ ANDĚL, nadace , a to více než 367 milionů korun.

Celkem nadace a nadační fondy v roce 2021 rozdělily 2,87 mld. korun
(zjištění ke 12.9.2022)

Objem rozdělených prostředků v roce 2021

V roce 2021 rozdělily české nadace a nadační fondy o 0,1 miliardy korun více než v roce 2019 (nárůst o 3 %).



* V roce 2020 se firemní Nadační fond AVAST podílel na přerozdělení globálního grantu na pomoc v boji s pandemií COVID-19; nad rámec běžného provozu nadačního fondu uvolnila společnost Avast na tento účel částku 25 mil. USD. Zdroj: Analýzy FD

Více než 100 mil. korun za rok 2021 rozdělilo 5 subjektů - 4 nadace a 1 nadační fond (druhý údaj je za rok 2020).

DOBRÝ ANDĚL, nadace 367 327 504 Kč | 314 552 019 Kč

Nadace VIA 213 166 495 Kč | 45 300 268 Kč

Prague Civil Society Centre, nadační fond 200 443 000 Kč | 88 746 000 Kč

Nadace ČEZ 183 289 000 Kč | 193 365 000 Kč

Nadace Karel Komárek Family Foundation 106 852 000 Kč | 63 807 000 Kč

Více než 50 a méně než 100 milionů korun rozdělilo v roce 2021 celkem 11 subjektů.

Nejvíce profesionálních dárců má sídlo v hlavním městě

v ČR působí 3043 nadací
a nadačních fondů
(profesionálních dárců)


Kraje podle počtu profesionálních dárců

Praha 1300

Jihomoravský kraj 318

Středočeský kraj 241

Moravskoslezský 195

Jihočeský kraj 136

Zlínský kraj 131

Královéhradecký kraj 123

Olomoucký kraj 122

Plzeňský kraj 102

Ústecký kraj 100

Pardubický kraj 89

Vysočina 72

Liberecký kraj 66

Karlovarský kraj 48

Nadace a nadační fondy jako pořadatelé veřejných sbírek

Celkem 8 % nadací a nadačních fondů získává prostředky od veřejnosti do veřejné sbírky. Veřejné sbírky konané nadačními subjekty tvoří 12 % z celkového objemu ohlášených veřejných sbírek.

Nejvíce podporovanou oblastí je stále vzdělávání a výzkum

(vychází z TOP 25 firemních a TOP 25 nefiremních nadací a fondů 2021)

 

16 % Vzdělávání a výzkum

14 % Kultura, umění a památky

13 % Humanitární pomoc a lidská práva

12 % Rozvoj regionů, životní prostředí a ochrana zvířat

12 % Pomoc nemocným a lidem s handicapem

12 % Pomoc sociálně znevýhodněným


Zdroj: Analýzy Fóra dárců

Názory veřejnosti – dárcovství

Motivace k darování

Většinu dárců motivuje dobrý pocit z darování 73 %. Pro dárce je podstatná také osobní zkušenost, jako motivaci k darování ji uvádí téměř dvě třetiny dárců 62 %. Potvrzení o daru uvádí jako motivaci asi čtvrtina dárců 26 %.

Je pro vás uvedený důvod motivací k darování finančních prostředků? (ano)

Dobrý pocit z darování 73 %
Osobní zkušenost 62 %
Ekonomická situace 46 %
Doporučení známých 35 %
Potvrzení o daru 26 %
Společenská povinnost 24 %

Názory veřejnosti – dárcovství

Podpora veřejně prospěšných aktivit

Pouze 12 % lidí ze svého příjmu pravidelně podporuje nějakou veřejně prospěšnou aktivitu, což je o 2 % méně než při šetření v loňském roce. Pravidelně nebo příležitostně se pak jedná o 36 % lidí (o 5 % méně než v loňském roce).
Dominantním důvodem, proč ostatní lidé na veřejně prospěšné aktivity nepřispívají je nedostatek finančních prostředků 31 % a nedůvěra, že neziskové organizace využijí finanční příspěvek správným způsobem 31 %.

Nejčastěji Češi přispívají na veřejně prospěšné aktivity ročně částkou 201-500 Kč 23 %.

Dominantním důvodem, proč ostatní lidé na veřejně prospěšné aktivity nepřispívají je nedostatek finančních prostředků 34 % a nedůvěra, že neziskové organizace využijí finanční příspěvek správným způsobem 30 %.

PODPORUJETE FINANČNĚ RŮZNÉ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY?

ano, pravidelně 12 %
ano, příležitostně 25 %
jen občas 23 %
jen výjimečně 30 %
nikdy 11 %

Ženy jsou v darování mírně aktivnější než muži. Z hlediska věku jsou nejčastějšími dárci ve prospěch veřejně prospěšných aktivit lidé mezi 30 a 59 lety 39 %.

Ročně přispívají lidé na veřejně prospěšné aktivity nejčastěji částkou 201 - 500 Kč 20 %.
Nižší roční příspěvky jsou typické zejména pro dárce starší 60 let a mladší 29 let.
Nejštědřejšími dárci jsou lidé ve věku 30–44 let.

V hotovosti jsou častější nižší dary (do 200 Kč), vyšší částky lidé naopak darují prostřednictvím online plateb. Asi dvě třetiny dárců využívají k darování finančních prostředků pouze jeden ze způsobů platby (hotově nebo online). Online platební metody k darování finančních prostředků využívají ze všech věkových skupin nejméně dárci starší 60 let.

Názory veřejnosti – Kolik darujete?

Odhadněte, jaká je průměrná výše jedné vaší platby na podporu veřejně prospěšných aktivit?

29% 30 - 100 kč
23% 101 - 200 Kč
21% 201 - 500 Kč


501 Kč a více18 %
0 - 30 Kč 10 %

83 % dárců daruje jednorázově maximálně 500 Kč. Průměrná výše jednoho finančního daru se pohybuje nejčastěji mezi 30 a 100 Kč. Z hlediska věku darují v průměru menší částky mladí lidé do 29 let. Menší částkou jednorázově přispívají také lidé s nižším vzděláním a nižšími příjmy (do 30 Kč).

Názory veřejnosti – Při jakých příležitostech obvykle darujete?

Při jakých příležitostech obvykle darujete ve prospěch veřejně prospěšných organizací?

Giving Tuesday 6 %
velikonoční charitativní akce 9 %
adventní charitativní akce / tříkrálová sbírka 13 %
mimořádné události – živelní katastrofy apod. 59 %
daruji mimo sezónní / mimořádné sbírkové akce 61 %

Lidé nejčastěji darují mimo sezónní či mimořádné sbírkové akce  61 % . V rámci velikonočních sbírkových akcí daruje 9 % lidí, do adventních sbírek či tříkrálové sbírky přispívá 13 % lidí.
Během Giving Tuesday daruje pouze 6 % Čechů, což je srovnatelné s evropským prostředím, kde lidé darují spíše u příležitosti tradičních evropských svátků či v průběhu celého roku

Vliv současné situace na podporu veřejně prospěšných aktivit

Téměř čtvrtina 24 % dárců uvádí, že v současné době daruje méně než před mimořádnými světovými a domácími událostmi v posledním roce. Méně než dříve darují zejména lidé starší 60 let, lidé se základním vzděláním, lidé s nižšími příjmy a lidé z obcí do 1000 obyvatel. 12 % dárců daruje v současné situaci více než dříve.

Více než třetina  36 %  dárců zároveň očekává, že v příštím roce bude darovat méně než v letošním roce. Pouze 5 % lidí se domnívá, že v dalším roce finanční podporu nějaké veřejně prospěšné aktivity navýší. Více než letos plánují darovat zejména mladí lidé do 29 let.

Dárcovství v krizových situacích

59 % lidí uvádí, že daruje do sbírek souvisejících s živelními či humanitárními katastrofami.

Tornádo na jižní Moravě

Tornádo na jižní Moravě bylo významným impulsem pro darování. V souvislosti s touto tragédií darovalo finanční prostředky na veřejně prospěšný účel 56 % lidí.

Válečný konflikt na Ukrajině

Válka na Ukrajině byla podnětem pro finanční dar pro 44 % lidí.

Zdroj: Průzkum veřejného mínění realizovaný FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2022

Mladé hlasy 2022

Je důležité pomáhat ostatním?

9 z 10 dětí se shoduje, že pomáhat ostatním je důležité.
33 % dětí uvádí, že pomoc druhým patří mezi jednu z nejdůležitějších hodnot, které se v jejich rodině předávají

Má smysl pomáhat ukrajinským uprchlíkům?

Větší ochota pomáhat ukrajinským uprchlíkům panuje mezi dětmi, které mají vysokoškolsky vzdělané rodiče 64 %, a dětmi z příjmově silnějších rodin 64 %.
34 % dětí se do pomoci aktivně zapojilo, nejčastěji formou materiální pomoci.

Zdroj: Závěrečná zpráva z výzkumu UNICEF: Mladé hlasy 2022 realizovaného ve spolupráci s agenturou STEM/MARK, srpen-září 2022

Společenská odpovědnost firem - Názory veřejnosti

67 % lidí považuje podporu veřejně prospěšného sektoru za důležitou součást firemních aktivit. Tento názor sdílí nejvíce mladí lidé ve věku 18–29 let a častěji muži než ženy.

Měla by být podpora veřejně prospěšného sektoru součástí firemních aktivit?

Rozhodně ANO17 %
Spíše ANO 50 %
Spíše NE25 %
Rozhodně NE 8 %

Polovina zaměstnanců 50 % uvádí, že jejich firma koná veřejně prospěšné aktivity. Nejčastěji podporovanou oblastí ze strany těchto firem je sociální a humanitární oblast 47 %, děti a mládež 32 % a zdravotní oblast 31 %.

Organizaci dobročinných aktivit od svého stávajícího či potenciálního zaměstnavatele očekává 40 % lidí. Toto očekávání mají nejčastěji mladí lidé do 29 let.

Lidé společenskou odpovědnost firem vnímají i při rozhodování o nákupu. Pro 63 % lidí je při rozhodování o nákupu důležité, zda se firma chová společensky odpovědně. Pro 48 % lidí je společensky odpovědná aktivita firmy důvodem k doporučení značky.
61 % lidí je ochotno si připlatit za výrobek, pokud je určitá částka z prodeje určena na veřejně prospěšný projekt. Větší ochotu si v takovém případě připlatit projevují mladí lidé do 29 let.

Jste si ochotný/ochotná připlatit za výrobek, pokud je určitá částka z jeho prodeje určena na veřejně prospěšný projekt?

Rozhodně ANO11 %
Spíše ANO 50 %
Spíše NE28 %
Rozhodně NE 12 %

Zdroj: Průzkum veřejného mínění realizovaný FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2022

Společenská odpovědnost firem - Zkušenosti manažerů

81 % dotázaných firem koná nějaké veřejně prospěšné aktivity, nejčastěji v sociální a humanitární oblasti 52 %.
72 % dotázaných firem organizuje zaměstnanecké sbírky, nejčastěji 2x či vícekrát do roka 67 %.

Jakou formou koná Vaše firma společensky prospěšné aktivity?

Finanční firemní dar79 %
Finanční zaměstnanecké sbírky 59 %
Firemní dobrovolnictví 55 %
Materiální firemní dar 38 %
Materiální zaměstnanecké sbírky 34 %
Matchingový fond 34 %
Benefiční firemní snídaně 24 %
Benefiční trhy na pracovišti 17 %
Zaměstnanecký grantový fond 17 %
Benefiční plesy/večírky 14 %
Jinou formou 17 %

Firmy pomáhají také v reakci na mimořádné situace. Sbírkovou akci na podporu oblastí zasažených loňským tornádem uspořádalo 55 % dotázaných firem, do pomoci Ukrajině se zapojilo 59 % firem.

Zdroj: Sonda realizovaná FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2022

Dárcovské SMS v číslech

Dárcovská SMS je oblíbeným dárcovským nástrojem již od doby svého vzniku v roce 2004, dle průzkumu Fóra dárců ji využívá 7 z 10 dárců. Za celou historii tohoto unikátního českého projektu poslali lidé více než 25 milionů dárcovských SMS a darovali tak přes 850 milionů korun.

Zdroj: Analýzy FD


Dárci v loňském roce prostřednictvím DMS darovali více než 90,3 mil. Kč, což představuje rekordní částku za celou historii dárcovské SMS. Ve prospěch veřejně prospěšných projektů bylo v průběhu roku 2021 odesláno celkem 1,4 mil. DMS.

Inovace Dárcovské SMS 2022

Doposud mohli dárci podporovat veřejně prospěšné projekty dárcovskými SMS v ceně 30, 60 a 90 Kč. Dle statistik oblíbenost nejvyšší cenové hladiny od inovací v roce 2017 stále narůstá. Nejvyšší cenovou hladinu volí také drtivá většina dárců během humanitárních katastrof (pandemie COVID-19, tornádo na jižní Moravě, ozbrojený konflikt na Ukrajině). V roce 2021 tvořily devadesátikorunové DMS 54 % a v prvních třech kvartálech roku 2022 dokonce 60 % všech odeslaných dárcovských SMS.

DMS 190

Ke stávajícím třem cenovým hladinám (30 Kč, 60 Kč a 90 Kč) přibyla od listopadu 2022 nová cenová hladina ve výši 190 Kč. Dárci tak nyní mají možnost podpořit veřejně prospěšné projekty stodevadesátikorunovou dárcovskou SMS, a to jak jednorázově, tak trvale. Podpořená organizace z každé této DMS obdrží 189 Kč.

Dárcovské SMS v číslech

Meziroční srovnání za období leden-září

2021 | 996 tis. DMS 66,537 mil. korun neziskovkám
2022 | 906 tis. DMS (pokles o 9 %) 61,871 mil korun neziskovkám (pokles o 7 %)

Přehled dárcovských SMS dle cenových hladin (za období leden-září 2022 )

30% DMS 30
(269 tis.)

30 % v r.2021

10% DMS 60
(88 tis.)

14 % v r.2021

60% DMS 90
(549 tis.)
56 % v r.2021

Čísla zahrnují jednorázové DMS i trvalou podporu.

Přehled dárcovských SMS dle typu za období leden-září 2021

Trvalé, 307 tis., 34 % (31 % v roce 2021) Jednorázové, 559 tis., 66 % (69 % v roce 2021)

53 % jednorázových tvoří DMS SOSUKRAJINA ve prospěch aktivit organizace Člověk v tísni na pomoc lidem zasaženým válečným konfliktem na Ukrajině

DMS heslo SOSUKRAJINA bylo mimo jiné komunikováno během speciálního benefičního koncertu, který se konal 1. března na Václavském náměstí. Koncert byl vysílán Českou televizí, TV Nova a Českým rozhlasem a prostřednictvím DMS se během vysílání vybralo téměř 22 milionů korun. Jednalo se tak o rekordní výnos jednorázové benefiční akce v historii dárcovské SMS.

41 % trvalých tvoří DMS TRV SVETLUSKA,
15 % trvalých tvoří DMS TRV PARAPLE,
16 % trvalých tvoří DMS TRV KURE

Výkyv podílu jednorázových DMS na úkor DMS TRV souvisí s krátkodobými sbírkami reagujícími na mimořádné krizové situace – tornádo na jižní Moravě v roce 2021 či válečný konflikt na Ukrajině 2022.

Zdroj: Analýzy FD

Zahraniční dárcovství - Slovensko

V roce 2021 bylo na Slovensku celkem 17 626 příjemců 2% daňových asignací, tyto organizace získaly téměř 87,2 milionů eur (jedná se o zhruba 2,12 mld českých korun). Došlo tak k meziročnímu nárůstu rozdělených prostředků o 39 % a nárůstu počtu organizací ucházejících se o daňové asignace o 12 %.

Průměrná výška přijaté asignace v roce 2021 byla 4 947 eur (3 372 eur v roce 2020), medián přijaté asignace byl 1 461 eur (900 eur v roce 2020).

Zahraniční dárcovství - TOP 10 slovenských příjemců asignací

Nadácia Pontis 3 095 608,57 €
Nadácia EPH 2 365 197,41 €
Nadácia SPP 2 292 431,01 €
Asociácia pomoci postihnutým – APPA 1 734 541,98 €
Nadácia Slovenskej sporiteľne 1 447 647,50 €
PLAMIENOK n.o. 1 176 042,56 €
Nadácia ADELI 1 099 884,99 €
Nadácia Volkswagen Slovakia 1 018 086,66 €
Nadácia Tatra Banky 777 994,87 €
ČSOB nadácia 618 481,82 €

Zdroj: asfin.sk

Zahraniční dárcovství - Velká Británie

Objem darovaných prostředků od veřejnosti se v UK během roku 2021 snížil zpět na předpandemickou úroveň. Britové přispěli v loňském roce celkem 10,7 mld. liber (11,3 mld. liber v roce 2020).


27 % dotázaných přispívá pravidelně na charitu
6 % nedaruje nikdy

Nejběžnějším způsobem darování v UK je v současnosti inkaso či trvalý příkaz 38 %, obliba hotovostních příspěvků zůstává i po skončení lockdownu na nízké úrovni.

Nejvíce podporované oblasti

28 % ochrana zvířat

23 % děti a mladiství

21 % medicínský výzkum

Výběr oblasti podpory je často ovlivněn pohlavím či věkem dárce. Ženy oproti mužům více přispívají na ochranu zvířat (34 % vs 22 %) či aktivity na podporu dětí a mladistvých (26 % vs 20 %). Lidé starší 65 let oproti mladším dárcům častěji podporují činnost nemocnic a hospiců (25 %) či náboženské aktivity (17 %).

Zahraniční dárcovství - Velká Británie

Dopad zvyšování životních nákladů na dárcovství

27 % má ve svém okolí blízkého člověka, který má potíže s úhradou svých životních nákladů

13 % zvažuje snížení svých příspěvků na veřejně prospěšné aktivity, aby lépe zvládali platit účty

4 % z těchto důvodů již zrušili své pravidelné dobročinné příspěvky

Dárcovská podpora Ukrajiny

32 % darovalo v březnu 2022 v souvislosti s válečnou krizí na Ukrajině Průměrný měsíční příspěvek se tak během března 2022 vyšplhal na rekordních 85 liber.

Zdroj: UK Giving Report 2022, Charities Aid Foundation

Mapa dárcovství 2022 ke stažení:

Mapa dárcovství 2022

Zdroje: Při přípravě Mapy dárcovství, edice 2022, jsme pracovali s následujícími zdroji: Fórum dárců – analýzy a šetření 2021-2022; údaje Ministerstva vnitra ČR (*poslední dostupná data k 18.11.2022); údaje Generálního finančního ředitelství (**poslední dostupná data k 26.08.2022); průzkumy veřejného mínění agentury InsightLab ve spolupráci s Fórem dárců 2022; UK Giving Report 2022, Charities Aid Foundation; údaje Asociácie firemných nadácií a fondov (asfin.sk)

 

tcld.net

Žebříčky TOP 25 firemních a TOP 25 nefiremních nadací a fondů můžete stáhnout zde:

 

 

 

Mapy dárcovství z předchozích let můžete stáhnout zde:

 

Rychlá nabídka

Kontakt

Fórum dárcůFórum dárců nám. Winstona Churchilla 1800/2 130 00   Praha 3 Czech Republic CZ 725 999 103 donorsforum@donorsforum.cz

Projekty

Sociální sítě

Web Fóra dárců byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro nestátní neziskové organizace...