České dárcovství
8,45 mld Kč
na veřejně prospěšné účely
individuální dárci 2 mld
firmy 4 mld
nadace a fondy 1,8 mld
veřejné sbírky 650 milionů
Expertní odhad Fóra dárců, který vychází z vlastních analýz
a dostupných dat ministerstva financí a krajských úřadů.
TOP 10 nadací a fondů 2018
(firemních i nefiremních) podle výše rozdělených prostředků
DOBRÝ ANDĚL, nadace 232 149 175 Kč
Nadace ČEZ 175 533 494 Kč
Nadační fond Avast 109 199 000 Kč
Nadace AGROFERT 90 990 794 Kč
Nadace THE Kellner Family Foundation 89 051 000 Kč
Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond 79 741 218 Kč
Prague Civil Society Centre, nadační fond 69 261 000 Kč
Nadace GCP 67 654 000 Kč
F-nadace 62 603 275 Kč
Nadace Charty 77 – Konto Bariéry 61 004 417 Kč
TOP 3 nadací a fondů 2018
dle nadačního jmění
Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond
3 755 165 000 Kč
Nadace Depositum Bonum
1 233 000 000
Nadace České spořitelny
501 000 000 Kč
Počet nadací a fondů v ČR v roce 2019
2019 2443 (o 147 subjektů víc)
2018 2296
2016 2213
2015 2064
Podpora vzdělávání na prvním místě
(vychází z údajů za Top 25 firemních + Top 25 nefiremních nadací a fondů)
16 % Vzdělávání a výzkum
14 % Pomoc sociálně znevýhodněným
13 % Děti, mladí a rodina
13 % Pomoc nemocným a lidem s handicapem
Profesionální dárci v Česku:
Nadace a fondy
V ROCE 2019 PŮSOBÍ V ČESKÉ REPUBLICE 2 443 nadací a fondů, což je proti roku 2018 o 147 subjektů více.
Z toho je 479 (480 v roce 2018) nadací a 1 964 (1 816 v roce 2018) fondů.
356 (324 v roce 2018) z nich je firemních, jde o 112 nadací a 244 firemních fondů.
Oproti tomu 2 087 (1 972 v roce 2018) z nich je nefiremních, z toho 368 jsou nadace a 1 719 nefiremní fondy.
FIREMNÍ NADACE A FONDY v roce 2018 celkem rozdělily více než 704 milionů korun (v roce 2017 více než 677 milionů korun).
Je to o 27 milionů korun více než v předešlém roce.
NEJVĚTŠÍM FIREMNÍM DÁRCEM je opět Nadace ČEZ, která rozdělila více než 175 milionů korun.
NEFIREMNÍ NADACE A FONDY investovaly v roce 2018 do veřejně prospěšných projektů přes 1,070 mld. korun (1,005 mld korun v roce 2017).
Nefiremní nadace rozdělily o 65 milionů korun více proti předešlému roku.
NEJVÍCE FINANCÍ V ROCE 2018 OPĚT ROZDĚLILA DOBRÝ ANDĚL, nadace 232 milionů korun.
Celkem nadace a nadační fondy v roce 2018 rozdělily 1.774 mld korun
(zjištění ke 30.9.2019)
Počet rozdělených prostředků průběžně stoupá
VÍCE NEŽ 100 MILIONŮ KČ ZA ROK 2018 ROZDĚLILY DVĚ NADACE A JEDEN FOND (druhý údaj je za rok 2017):
DOBRÝ ANDĚL, nadace (nefiremní) 232 149 175 Kč | 192 925 725 Kč
Nadace ČEZ (firemní) 175 533 494 Kč | 185 964 840 Kč
Nadační fond AVAST (firemní) 109 199 000 Kč | 97 845 000 Kč
Více než 50 a méně než 100 milionů Kč rozdělilo v roce 2018 devět subjektů.
TĚSNĚ POD 100 MILIONOVOU HRANICÍ SKONČILY (druhý údaj je za rok 2017):
Nadace Agrofert (firemní) 90 990 794 Kč | 124 850 979 Kč
Nadace The Kellner Family Foundation (nefiremní) 89 051 000 Kč | 87 669 000 Kč
Zdroj údajů: Fórum dárců
Nejvíce profesionálních dárců je v hlavním městě
Počet nadací
a fondů 2443 (profesionální dárci)
Praha 992
Jihomoravský kraj 270
Středočeský kraj 177
Liberecký kraj 59
Vysočina 61
Karlovarský kraj 43
Údaje za rok 2018, zdroj: Fórum dárců
Názory veřejnosti – dárcovství vs. fake news 2019
Podpora veřejně prospěšných aktivit
Pouze 14 % lidí ze svého příjmu pravidelně podporuje nějakou veřejně prospěšnou aktivitu. Pravidelně nebo příležitostně se pak jedná o 41 % lidí.
Aktivnější v přispívání jsou ženy 48 % než muži 35 %.
ano, pravidelně 14 %
ano, příležitostně 27 %
jen občas 21 %
jen výjimečně 29 %
nikdy 9 %
O informace, jakým způsobem organizace využívají poskytnuté finanční prostředky, se zajímá 64 % lidí.
Aktivně vyhledává informace o způsobu využívání poskytnutých peněžních prostředků 39 % lidí.
Nejčastějším zdrojem informací jsou přitom webové stránky 82 %.
Názory veřejnosti – dárcovství vs. fake news 2019
Důvěra ve veřejně prospěšný sektor
Veřejně prospěšnému sektoru důvěřuje 46 % lidí.
Častěji se jedná o ženy a lidi s vyšším vzděláním.
1 % rozhodně ANO
45 %spíše ANO
47 %spíše NE
6 %rozhodně NE
Důvěra ve spolky 42 % je nižší než v případě nadací.
Důvěru v nadace má 51 % lidí.
Názory veřejnosti – dárcovství vs. fake news 2019
ZPRAVODAJSKÉ INFORMACE A NESPRÁVNÁ FAKTA
Lidé důvěřuji více zprávám v tradičních médiích, než zprávám na sociálních sítích 75 %. Nicméně je znát,
že kvůli falešným zprávám už nemají takovou důvěru ke zprávám obecně 42 %.
Určitý rozpor je cítit v mínění, že novináři do zpráv záměrně projektují svůj subjektivní pohled 53 %, zároveň ale novináři nejsou neomylní, v zásadě se snaží o objektivní zpravodajství 47 %.
Názory veřejnosti – dárcovství vs. fake news 2019 - Způsob darování
NEJČASTĚJI LIDÉ PŘISPÍVÁJÍ NA VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY ROČNĚ ČÁSTKOU 201–500 KČ 26 %.
26%
201 - 500 kč
20%
501 - 1000 Kč
20%
101 - 200 Kč
0 - 100 Kč 17 %
1001 - 2000 Kč 9 %
2001 - 5000 Kč 6 %
Nad 5000 Kč 2 %
Názory veřejnosti – dárcovství vs. fake news 2019
NÁZOR, ŽE VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝ SEKTOR ODVÁDÍ LEPŠÍ PRÁCI NEŽ V MINULOSTI, ZASTÁVÁ 71 % LIDÍ.
Častěji se jedná o ženy 75 %.
Významně méně si to myslí lidé starší 60 let 59 %.
Lidé vidí úlohu nadací především v podpoře potřebných 88 %, shánění peněž na ty, co jsou v nouzi 87 %, a spolupráci s ostatními organizacemi 80 %.
Úlohu spolků lidé vidí především v zajišťování aktivit pro děti a sportovní aktivity 83 %.
INFORMACE O VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉM SEKTORU
Zpravodajské informace o veřejně prospěšných organizacích sleduje 73 % Čechů (SK – 79 %, PL – 82 %, HU - 78 %).
Sledování takových zpráv je podobné napříč všemi věkovými skupinami.
Zprávy jsou považovány spíše za důvěryhodné.
To se týká častěji žen a lidí do 60 let.
Klišé týkající se neziskového sektoru
Pouze 54 % Čechů si uvědomuje, že nejvíc státem financovaná nezisková organizace je Fotbalová asociace ČR. Častěji tomu věří ženy 57 % než muži 50 %.
NEJVÍC STÁTEM FINANCOVANÁ NEZISKOVÁ ORGANIZACE JE FOTBALOVÁ ASOCIACE ČR.
16 %
38 %
37 %
10 %
NEZISKOVKY JSOU FINANCOVANÉ JENOM STÁTEM, A TO HLAVNĚ TY POLITICKÉ.
12 %
32 %
38 %
17 %
DŮVĚRYHODNÁ NEZISKOVKA NEEXISTUJE.
18 %
34 %
35 %
14 %
LIDÉ BY V NEZISKOVKÁCH MĚLI PRACOVAT ZADARMO, NEMĚLI BY MÍT PLAT.
17 %
24 %
39 %
20 %
MEZISKOVÉ ORGANIZACE A JEJICH PRÁCI NEPOTŘEBUJEME, KDYBY NEEXISTOVALY, NIC SE NESTANE.
11 %
24 %
41 %
24 %
VŠECHNY POTŘEBNÉ SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNICKÉ SLUŽBY ZAJIŠŤUJE STÁT. NEZISKOVKY KTERÉ POSKYTUJÍ SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNICKÉ SLUŽBY NEJSOU TŘEBA.
10 %
23 %
40 %
27 %
Ostatní výroky jsou nepravdivé nebo nesmyslné, i tak se najde skupiny 30 – 50 % lidí, kteří jim věří. Častěji takovým výrokům věří muži než ženy. Nejvíce pak v nepravdivé
nebo nesmyslné výroky věří především lidé starší 60 let.
Klišé týkající se neziskového sektoru
ZDROJE INFORMACÍ
Nejčastějším médiem, prostřednictvím něhož získávají lidé informace, jsou webové stránky. Několikrát denně je využívá 46 % Čechů. Častější využívání webových
stránek je v Polsku 51 %. Nejméně využívají webové stránky na Slovensku 33 %.
Častěji využívají webové stránky muži 53 % než ženy 39 %. A také mladí lidé do 29 let 56 %.
U lidí starších 60 let využívají webové stránky několikrát denně jen 37 %.
Důležitým médiem stále zůstává televize. Alespoň jednou denně (zřejmě kvůli hlavním večerním zprávám) využívá jako informační zdroj 77 % Čechů (SK - 76 %, PL - 66 %,
HU - 67%). Televize je důležitá především pro ženy 79 % a lidi starší 60 let 88 %.
Sociální sítě jsou nejdůležitějším médiem v Maďarsku (alespoň jednou denně 64 %, v Česku pouze 44 %).
Klišé týkající se neziskového sektoru
SDÍLENÍ JEDNOTLIVÝCH TÉMAT
Nejčastěji sdíleným tématem (alespoň jednou denně) je doprava a počasí 29 %, lokální témata 21 %, domácí politická scéna 20 %, sport 18 % a životní styl 18 %.
Pokud se jedná o sdílení alespoň jednou týdně, dominují lokální témata, životní styl a zdraví a medicína.
HLAVNÍ MÉDIUM PRO ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ O DOMÁCÍ POLITICE JE S VÝRAZNOU PŘEVAHOU ČESKÁ TELEVIZE s 27 %.
Klišé týkající se neziskového sektoru
VYUŽÍVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ
Sociální sítě jako zdroj informací o aktuálním dění využívají dvě třetiny Čechů.
Nejčastěji využívanou sociální sítí je Facebook. Alespoň jednou denně ho využívá 43 % Čechů (SK – 53 %, OL – 58 %, HU – 66 %).
Častěji využívají Facebook ženy 44 % než muži 41 %.
Z hlediska věku nejčastěji používají Facebook mladší 29 let (71 %), nejméně pak starší 60 let 32 %.
Youtube a Instagram je doménou především mladých do 29 let. Alespoň jednou denně je využívá 30 % resp. 27 % mladých.
SDÍLENÍ ZPRÁV NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH
Alespoň jednou sdílelo prostřednictvím sociálních sítí v posledním týdnu nějakou zprávu 45 % Čechů (SK – 55 %, PL – 49 %, HU - 38 %).
Sdílení zpráv je doménou především lidí ve věku 45 – 59 let 52 %, u mladších 29 let je to 44 %.
Více najdete na www.donorsforum.cz v sekci o dárcovství.
Zdroj: InsightLab, výzkumy pro FD 2019
Dárcovské SMS počty
(srovnání za období leden – září 2019)
2018 | 327 000 DMS 15,389 mil korun neziskovkám
2019 | 381 000 DMS (+14 %) 18,642 mil korun neziskovkám (+17 %)
Přehled dárcovských SMS dle cenových hladin
59%
DMS 30
(226 402)
26%
DMS 90
(98 315)
15%
DMS 60
(56 380)
Přehled dárcovských SMS dle typu
(jednorázové vs. trvalé za období leden – září 2019)
Trvalé 60 % (53 % v roce 2018) 228 784
Jednorázové 40 % (47 % v roce 2018) 152 313
Čísla zahrnují jednorázové DMS i trvalou podporu
Zdroj: analýzy FD
Ze Slovenska – kolik přinesly daňové asignace?
Příjemců 2% daňových asignací bylo na Slovensku za rok 2018 celkem více než
13 tisíc a dohromady tedy získali více než
68 milionů eur (což představuje zhruba 1,8 mld českých korun).
Firemní nadace získávají svoje asignované prostředky zejména od svých zřizovatelů, respektive mateřských firem. Zatímco občanské inciativy nebo neziskové organizace získávají svoje asignace zejména od drobných
dárců a jednotlivců.
Ze Slovenska – TOP 10 firemních nadací
Nadácia EPH 1 725 191 €
Nadácia SPP 1 492 301 €
Nadácia Kia Motors Slovakia 1 423 798 €
NADÁCIA VOLKSWAGEN SLOVAKIA 1 195 844 €
Nadácia Slovenskej sporiteľne 1 107 084 €
Nadácia U. S. Steel Košice 907 036 €
Nadácia ADELI 891 656 €
Nadácia VÚB 780 664 €
ČSOB nadácia 761 922 €
Nadácia Tatra banky 663 075 €
PODLE PŘÍJMU Z ASIGNACE 2 % DANÍ V ROCE 2018
(ZA ZDAŇOVACÍ OBDOBÍ 2017).
Ze Slovenska – TOP 10 občanských neziskových organizací
Asociácia pomoci postihnutým – APPA 865 015 €
PLAMIENOK n.o. 828 996 €
POMOCNÍČEK o.z. 614 937 €
Nadácia Centra pre fi lantropiu 580 377 €
DOBRÝ ANJEL, n. o. 449 862 €
Nadácia Spoločne pre región 336 608 €
Nadácia Pro futura 311 324 €
Liga proti rakovine Slovenskej republiky 311 116 €
ONAS 309 080 €
Združenie maďarských rodičov na Slovensku 301 104 €
PODLE PŘÍJMU Z ASIGNACE 2 % DANÍ V ROCE 2018
(ZA ZDAŇOVACÍ OBDOBÍ 2017).
Inspirace ze zahraničí - evropské a světové trendy 2019
Klíčová zjištění pro Evropu
95 % evropských neziskovek má webovou stránku, ale pouze 56 % z nich na ní umí přijmout online platbu.
V globálním srovnání je to 8 procentních bodů pod světovým průměrem. Na druhou stranu 26 % z nich má charitativní obchůdek nebo eshop, což je i z globálního pohledu nejvyšší číslo.
86 % evropských organizací s web stránkou mají stanoveno, jak zacházet s daty – to je v globálním srovnání zcela nejvyšší číslo. Předpokládáme, že to hodně souvisí s GDPR.
Mailingy jsou absolutně nejdůležitějším komunikačním kanálem – 80 % z nich posílá svým dárcům a podporovatelům pravidelné maily (je to oproti roku 2018 nárůst o zhruba 20 %). 39 % z nich posílá svoje
informace měsíčně, 29 % čtvrtletně a 13 % týdně.
23 % evropských neziskovek používá nějakou formu přispívání prostřednictvím charitativních textovek.
42 % evropských neziskovek pracuje s google Ads, což je celosvětově nejvyšší číslo. Také investují do reklam na Facebooku 54 %, na Instagramu 38 % a na Twitteru 18 %.
Inspirace ze zahraničí - evropské a světové trendy 2019
Klíčová zjištění pro Evropu
44 %
EVROPSKÝCH NEZISKOVEK MAJÍ SEPSANOU SOME STRATEGII.
46 %
POUŽÍVÁ PLÁNOVÁNÍ A KALENDÁŘ PRO ZVEŘEJŇOVÁNÍ SVÝCH PŘÍSPĚVKŮ NA SOME.
84 %
TVRDÍ, ŽE JIM JEJICH ZÁSTUPCI VE VÝKONNÝCH VÝBORECH POMÁHAJÍ S KOMUNIKACÍ NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH.
95 %
SOUHLASÍ S TVRZENÍM, ŽE SOCIÁLNÍ MÉDIA POMÁHAJÍ POVĚDOMÍ O ZNAČCE /NÁZVU A PRÁCI NEZISKOVÉ ORGANIZACE.
74 %
SOUHLASÍ, ŽE SOCIÁLNÍ MÉDIA JSOU PRO AKTIVITY VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝCH ORGANIZACÍ EFEKTIVNÍ.
66 %
SOUHLASÍ, ŽE SOME POMÁHAJÍ VE FUNDRAISINGU.
Inspirace ze zahraničí - Globální zjištění 2019
TOP 5 TÉMAT POMOCI
16 % DĚTI A MLÁDEŽ
13 % KOMUNITNÍ ROZVOJ
12 % VZDĚLÁVÁNÍ
11 % ZDRAVÍ
8 % SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Inspirace ze zahraničí - Sociální média
90 % SVĚTOVÝCH NEZISKOVEK BĚŽNĚ POUŽÍVAJÍ SOME K ZAPOJENÍ SVÝCH PODPOROVATELŮ A DÁRCŮ.
94 % SOUHLASÍ, ŽE SOME PODPOŘÍ POVĚDOMÍ O ZNAČCE.
80 % PŘILÁKÁ ZÁJEMCE O ÚČAST NA AKCI, A 72 % SOUHLASÍ, ŽE JE TO DOBRÉ PRO FUNDRAISING.
84 % POUŽÍVÁ FACEBOOK A MÁ V PRŮMĚRU 20 606 FOLLOWERŮ.
46 % POUŽÍVÁ TWITTER A MÁ V PRŮMĚRU 8 033 FOLLOWERŮ.
42 % POUŽÍVÁ INSTAGRAM A MÁ V PRŮMĚRU 3 322 FOLLOWERŮ.
26 % POUŽÍVÁ YOUTUBE.
Zdroj: Global NGO technology report 2019, Nonprofi t Tech for Good