Na neziskový sektor tvrdě dopadají důsledky krize spojené s epidemií COVID-19. Obávají se budoucnosti.
Současná koronavirová situace zasáhla bez výjimky i neziskový sektor.
Z průzkumu, který provedlo Fórum darů, vyplývá, s jakými problémy se organizace nyní nejvíce potýkají.
Největší změnou je dle výsledků průzkumu rušení benefičních akcí, s tou se potýká více než polovina dotázených organizací (56 %). Ty přitom tvoří druhý nejčastější zdroj příjmů (62 %). Prvním zůstává dárcovská SMS, kterou využívá většina organizací (82 %). Následují poklesy výnosů z vlastní činnosti, které trápí více než třetinu organizací (37 %). Se zrušením dárcovské podpory od firem se setkala necelá třetina organizací (30 %)
a téměř čtvřtina (24 %) se pak musela vypořádat se sníženými dary od veřejnosti.
Podle vyjádření Výkonné ředitelky Fóra dárců Kláry Šplíchalové z průzkumu mimo jiné vyplývá, že se individuální dárci v období koronakrize soustředili zejména na sbírky reagující na aktuální situaci, jako např. finanční podpora pracovníků v první linii, pomoc se zajišťováním ochranných prostředků apod.
„U sbírek s jiným zaměřením byl znatelný pokles individuální dárcovské podpory. Obdobná situace byla i u firemních dárců, kteří se také orientovali spíše na projekty související s COVID-19 a své ostatní CSR aktivity, plánované podpory a společné komunikační kampaně omezovali,“ dodává Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců.
Více než čtvrtina (27 %) dotázaných organizací využila grantového, dotačního či dárcovského titulu, který vznikl v souvislosti s COVID-19. Jednalo se např. o program Globus Lepší svět, program Antivirus, podporu od Karel Komárek Family Foundation, Nadace ČEZ či Škoda Auto a další.
Jako nejproblematičtější oblast při shánění finančních prostředků označily více než dvě třetiny organizací (68 %) provozní náklady - dárci nejsou ochotni přispívat na mzdy a běžný provoz organizací. Necelá polovina organizací (44 %) tak v současné chvíli vyčkává na další vývoj situace, zda si i přes aktuální situaci udrží všechny stávající zaměstnance. Největší obavy panují z nepředvídatelnosti situace, možné další vlny nákazy s tím souvisejících restrikcí a také ze zahlcení dárců žádostmi o pomoc.
„Česká televize v době koronavirové krize odvysílala dvanáct benefičních pořadů ve speciálním režimu. Byli jsme potěšeni, že lidé mysleli na druhé a vlna solidarity byla v počátku znát. Například na sbírkový projekt Pomozte dětem – letos pod názvem Kuře v bačkorách – byla vybrána rekordní částka 9 288 306 Kč, nejvyšší od roku 2013, z toho bylo 62 577 DMS v hodnotě 4 035 693 Kč. Snažíme se podporovat ale také mnoho menších či méně známých organizací, jejichž činnost je společensky důležitá, ale lidé si často jejich práci s onou organizací nespojí. Tyto organizace jsou v tuto chvíli v ohrožení. Proto vnímáme jako důležité podpořit projekt Pomáhám a co vy?, který přibližuje široké veřejnosti práci veřejně prospěšných organizací a poukazuje i na těžkosti, s nimiž se musí často potýkat,“ říká Jiří Váňa, manažer charitativních projektů České televize.
Pro podporu veřejně prospěšných organizací vznikl společný projekt Fóra dárců, České televize, Českého rozhlasu a UNICEF – Pomáhám a co vy?
„Hlavní myšlenkou tohoto projektu je vyzdvihnutí důležité práce neziskových organizací, které denně pomáhají a pečují o druhé, i role dárců, bez nichž by to nešlo,“ říká Pavla Gomba z UNICEF.