České dárcovství v roce 2022
celkem na veřejně prospěšné účely: 15,4 mld. korun
firmy: 7,8 mld
individuální dárci: 3,9 mld
nadace a nadační fondy: 3,7 mld
prostřednictvím dárcovské SMS: 80 milionů
Poznámka: Expertní odhad Fóra dárců, který vychází z vlastních analýz a dostupných dat Generálního finančního ředitelství.
TOP 10 nadací a fondů 2022
(firemních i nefiremních) podle výše rozdělených prostředků
1. DOBRÝ ANDĚL, nadace 382 621 000 Kč
2. Prague Civil Society Centre, nadační fond 243 320 000 Kč
3. Nadace ČEZ 219 993 000 Kč
4. Nadace THE KELLNER FAMILY FOUNDATION 158 678 000 Kč
5. Nadace České spořitelny 144 677 000 Kč
6. Nadace PPF 109 084 000 Kč
7. Nadační fond Kladné nuly 103 000 000 Kč
8. Nadační fond ŠKODA AUTO 102 421 000 Kč
9. Abakus – nadační fond zakladatelů Avastu 92 375 000 Kč
10. Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond 86 740 000 Kč
TOP 3 nadací a fondů 2022
dle nadačního jmění
1. Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond
4 672 228 000 Kč
2. Nadace rodiny Holečkových
1 977 458 000 Kč
3.Nadace České spořitelny
1 734 000 000 Kč
Profesionální dárci v Česku:
Nadace a fondy
V ROCE 2023 PŮSOBÍ V ČESKÉ REPUBLICE 3 186 nadací a nadačních fondů, což je oproti roku 2022 o 143 subjektů více.
Z toho je 574 nadací (569 v roce 2022) a 2 612 nadačníchfondů (2 478 v roce 2022).
V ČR působí celkem 496 firemních nadačních subjektů (465 v roce 2022), z toho 142 nadací (132 v roce 2022) a 354 nadačních fondů (333 v roce 2022).
FIREMNÍ NADACE A FONDY v roce 2022 rozdělily více než 1,42 miliardy korun (0,87 mld. korun v roce 2022).
NEJVĚTŠÍM FIREMNÍM DÁRCEM je Nadace ČEZ, která rozdělila více než 220 milionů korun.
V ČR působí celkem 2690 nefiremních nadačních subjektů (2578 v roce 2022), z toho 432 nadací (433 v roce 2022) a 2258 nadačních fondů (2145 v roce 2022).
NEFIREMNÍ NADACE A FONDY investovaly v roce 2022 do veřejně prospěšných projektů přes 2,29 miliardy korun (2 mld. korun v roce 2022).
NEJVÍCE PROSTŘEDKŮ ROZDĚLIL opět DOBRÝ ANDĚL, nadace , a to více než 382 milionů korun.
Celkem nadace a nadační fondy v roce 2022 rozdělily 3,71 mld. korun
(zjištění k 8. září 2023)
Objem rozdělených prostředků meziročně významně vzrostl
V roce 2022 rozdělily české nadace a nadační fondy o 0,8 miliardy korun více než v roce 2023 (nárůst o 29 %).
* V roce 2020 se firemní Nadační fond AVAST podílel na přerozdělení globálního grantu na pomoc v boji s pandemií COVID-19; nad rámec běžného provozu nadačního fondu uvolnila společnost Avast na tento účel částku 25 mil. USD.
Zdroj: Analýzy FD
Více než 100 mil. korun za rok 2022 rozdělilo 8 subjektů - 5 nadací a 3 nadační fondy (druhý údaj je za rok 2021).
DOBRÝ ANDĚL, nadace 382 621 000 Kč | 367 328 000 Kč
Prague Civil Society Centre, nadační fond 243 320 000 Kč | 200 443 000 Kč
Nadace ČEZ 219 993 000 Kč | 183 289 000 Kč
Nadace THE KELLNER FAMILY FOUNDATION 158 678 000 Kč | 92 087 000 Kč
Nadace České spořitelny 144 677 000 Kč | 96 545 000 Kč
Nadace PPF 109 084 000 Kč | 55 267 000 Kč
Nadační fond Kladné nuly 103 000 000 Kč | 0 Kč
Nadační fond ŠKODA AUTO 102 421 000 Kč | 32 855 000 Kč
Více než 50 a méně než 100 milionů korun rozdělilo v roce 2022 celkem 16 subjektů.
Nejvíce profesionálních dárců sídlí v Praze
v ČR působí 3186 profesionálních dárců
(nadací a nadačních
fondů)
Kraje podle počtu profesionálních dárců
Praha 1395
Jihomoravský kraj 295
Středočeský kraj 290
Moravskoslezský 198
Jihočeský kraj 147
Zlínský kraj 124
Královéhradecký kraj 122
Plzeňský kraj 114
Olomoucký kraj 113
Ústecký kraj 96
Pardubický kraj 96
Vysočina 77
Liberecký kraj 74
Karlovarský kraj 45
Nadace a nadační fondy jako pořadatelé veřejných sbírek
Celkem 7,5 % nadací a nadačních fondů získává prostředky od veřejnosti do veřejné sbírky. Veřejné sbírky konané nadačními subjekty tvoří 12,1 % z celkového objemu ohlášených veřejných sbírek.
Nejvíce podporované oblasti profesionálními dárci
(vychází z TOP 25 firemních a TOP 25 nefiremních nadací a fondů 2022)
16 % Vzdělávání a výzkum
14 % Děti, mladí a rodina
13 % Humanitární pomoc a lidská práva
12 % Pomoc nemocným a lidem s handicapem
10 % Pomoc sociálně znevýhodněným
10 % Kultura, umění a památky
Zdroj: Analýzy FD
Názory veřejnosti: Dárcovství
Podpora veřejně prospěšných aktivit
Pravidelně nebo příležitostně podporuje finančně nějakou veřejně prospěšnou aktivitu téměř polovina lidí
44 %, což je o
8 % více než v loňském roce. Podíl lidí, kteří ze svého příjmu darují
pravidelně se meziročně nezměnil
12 %, vzrostlo ale procento příležitostných dárců.
Nejsilnějšími
motivacemi k darování jsou
dobrý pocit z darování 82 %,
osobní zkušenost 62 % a
ekonomická situace 46 % .
 
PODPORUJETE FINANČNĚ RŮZNÉ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY?
ano, pravidelně 12 %
ano, příležitostně 32 %
jen občas 24 %
jen výjimečně 25 %
nikdy 7 %
Z hlediska věku jsou nejaktivnější skupinou dárců lidé ve věku 30 až 44 let – pravidelně jich daruje 13 %, příležitostně pak dalších 40 %.
Mezi příležitostnými dárci jsou častěji zastoupeny ženy 36 % vs. 28 %, muži jsou mírně častěji pravidelnými dárci 14 % vs. 10 %. Mezi muži jsou zároveň více zastoupeni lidé, kteří darují pouze výjimečně nebo vůbec 36 % vs. 30 %.
Názory veřejnosti: Kolik darujete?
Kolik peněz ročně přibližně darujete na podporu veřejně prospěšných aktivit?
28%
501-1000 Kč
25%
201-500 Kč
15%
1001-2000 Kč
12%
101-200 Kč
do 100 Kč10 %
2001-5000 Kč 7 %
5001 Kč a více 4 %
Ročně dárci přispějí na veřejně prospěšné aktivity celkem nejčastěji částkou 501 – 1 000 Kč 28 %. Čtvrtina dárců 25 % daruje ročně více než 1 000 Kč.
Online platebními metodami dárci ročně darují nejčastěji 501-1000 Kč, v hotovosti se jedná nejčastěji o 201-500 Kč.
Názory veřejnosti: Jak darujete?
Nejrozšířenějším způsobem darování je darování prostřednictvím nákupu sbírkového předmětu; využívají jej téměř tři čtvrtiny dárců 73 %, častěji ženy. Alespoň jednou ročně zakoupí sbírkový předmět více než polovina dárců 54 %.
Nejvíce využívaným nástrojem pro pravidelné dárcovství na měsíční bázi (či častěji) je bankovní převod, pro pravidelné darování jej využívá každý desátý dárce.
Jak často využíváte jednotlivé způsoby platby při darování? (alespoň jednou ročně)

87 % dárců daruje jednorázově maximálně 500 Kč, průměrná výše jednoho finančního daru se pohybuje nejčastěji mezi 30 a 100 Kč.
Online metodami dárci v přepočtu na jednu platbu darují vyšší částky než v hotovosti.
Názory veřejnosti: Na co přispíváte?
Nejčastěji dárci v letošním roce přispívali na zdravotní témata, sociální a humanitární oblast, děti a mládež a životní prostředí a ochranu zvířat. K významnému meziročnímu nárůstu ochoty přispět došlo u oblasti životního prostředí a ochrany zvířat 57 %, v roce 2022 45 % a sociální a humanitární oblasti 59 %, v roce 2022 51 %.
Nejčastěji podporované oblasti podle věkových skupin dárců

Pouze 7 % lidí na veřejně prospěšné aktivity vůbec nepřispívá, meziročně klesl podíl těchto lidí o 4 %. Dominantním důvodem, proč lidé na veřejně prospěšné aktivity nepřispívají, zůstává nedůvěra, že neziskové organizace využijí finanční příspěvek správným způsobem (42 %), a nedostatek finančních prostředků (24 %).
Potvrzení o daru
Popularita potvrzení o daru mezi dárci v posledních letech stále narůstá. Pro necelou třetinu lidí 29 % představuje potvrzení o daru motivaci k darování. S potvrzením o daru má zkušenost každý druhý Čech 45 %, z toho třetina potvrzení o daru v uplynulém roce také uplatnila.
12 % dárců vyžaduje potvrzení o daru pokaždé, nejčastěji se jedná o dárce ve věku 30-44 let, dárce s vysokoškolským vzděláním a/nebo s příjmem domácnosti mezi 40-60 tis. Kč
Vyžadujete při darování potvrzení o daru?

Nejčastěji udávaným důvodem pro vyžádání si potvrzení o daru je ujištění se, že se jedná o legitimní sbírku a snaha vyhnout se podvodu. Druhým nejčastěji uváděným důvodem je možnost odečtení daru z daně.
Dárci, kteří potvrzení nevyžadují, uvádějí větší škálu důvodů, např. nezájem o potvrzení při darování malých částek, související nutné administrativní úkony, jiné motivy darování než odečtení daru z daně či nedostatečné informace o tom, k čemu je potvrzení o daru možné využít.
Vliv současné situace na podporu veřejně prospěšných aktivit
Meziročně přibylo lidí, kteří uvádějí, že v současné době darují méně než dříve. Jedná se o více než třetinu dotázaných 35 %, v roce 2022 24 % .
Změnila se v posledním roce Vaše finanční podpora veřejně prospěšných aktivit?

Oproti ostatním věkovým skupinám významně více osob ve věku 18-29 let udává, že v současnosti daruje na veřejně prospěšné aktivity více než v minulosti.
Třetina 33 % dárců zároveň očekává, že v příštím roce bude darovat méně než v letošním roce. Jedná se častěji o osoby nad 60 let a/nebo s příjmem domácnosti pod 30 tis. korun.
Pouze 4 % lidí se domnívají, že v dalším roce finanční podporu nějaké veřejně prospěšné aktivity navýší.
Názory veřejnosti: Společenská odpovědnost firem
Meziročně se zvýšil podíl lidí, kteří považují podporu veřejně prospěšného sektoru za důležitou součást firemních aktivit. Tento názor sdílí více než tři čtvrtiny dotázaných (76 %, v roce 2022 67 %).
Měla by být podpora veřejně prospěšného sektoru součástí firemních aktivit?
Rozhodně ANO21 %
Spíše ANO 55 %
Spíše NE17 %
Rozhodně NE 7 %
Polovina zaměstnanců 50 % uvádí, že jejich firma koná veřejně prospěšné aktivity. Celkem třetina zaměstnanců (33 %) se do veřejně prospěšných aktivit pořádaných zaměstnavatelem zapojuje.
Nejčastěji podporovanou oblastí ze strany těchto firem je děti a mládež (48 %), sociální a humanitární oblast (41 %) a zdravotní oblast (38 %).
Polovina lidí vnímá společenskou odpovědnost firem i při rozhodování o nákupu.
Pro 53 % lidí (v roce 2022 63 %) je při rozhodování o nákupu důležité, zda se firma chová společensky odpovědně, častěji se jedná o ženy.
Pro 48 % lidí (stejně jako v roce 2022) je společensky odpovědná aktivita firmy důvodem k doporučení značky.
S rostoucím věkem klesá význam společenské odpovědnosti firem. Společenská odpovědnost firem je nejdůležitější pro lidi nižšího věku (18-29 let).
Názory veřejnosti: Společenská odpovědnost firem
Jste si ochotný/ochotná připlatit za výrobek, pokud je určitá částka z jeho prodeje určena na veřejně prospěšný projekt?
Rozhodně ANO9 %
Spíše ANO 49 %
Spíše NE32 %
Rozhodně NE 11 %
58 % lidí je ochotno si připlatit za výrobek, pokud je určitá částka z prodeje určena na veřejně prospěšný projekt. Největší ochotu si v takovém případě připlatit projevují opět mladí lidé do 29 let.
Sympatie k firmám u lidí nejvíce zvyšuje podpora zdravotní oblasti (60 %), u téměř poloviny lidí (49 %) pozitivně ovlivňuje sympatie k firmě také podpora dětí a mládeže, životního prostředí či podpora v sociální a humanitární oblasti.
Názory veřejnosti: Důvěra k veřejně prospěšnému sektoru
V porovnání s předchozími lety došlo k nárůstu důvěry ve veřejně prospěšné organizace. V současné době neziskovému sektoru důvěřují téměř dvě třetiny Čechů (62 %, v roce 2022 55 %). Jedná se častěji o mladší věkové kategorie (do 44 let), mírně častěji jsou zastoupeny ženy.
Bezvýhradnou důvěru k veřejně prospěšnému sektoru jako celku uvádí každý dvacátý člověk (5 %).
Do jaké míry důvěřujete veřejně prospěšnému sektoru jako celku?
5 % Rozhodně ANO
57 % Spíše ANO
29 % Spíše NE
9 % Rozhodně NE
Veřejně prospěšnému sektoru nedůvěřují spíše starší lidé, nejčastěji se jedná o věkovou kategorii 60 a více let.
Tato věková kategorie je zároveň nejčastěji zastoupena mezi lidmi, kteří finančně nepodporují veřejně prospěšné aktivity.
Zdroj: Průzkum veřejného mínění realizovaný FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2023
Česko očima dětí
Každé čtvrté dítě (26 %) věří, že pomoc druhým lidem je nejlepší způsob, jak pomoci své zemi.
Více než polovina dětí si myslí, že se Češi chovají spravedlivě k lidem s handicapem (57 %) a lidem jiného vyznání (55 %). Naproti tomu se více než polovina dětí (54 %) domnívá, že se Češi chovají nespravedlivě k lidem jiné barvy pleti, původu nebo národnosti.
Čím mohou děti dle tvého názoru nejvíce pomoci České republice?

Myslíš si, že se v České republice chováme spravedlivě či nespravedlivě k následujícím skupinám obyvatel?

Zdroj: Závěrečná zprávu z výzkumu UNICEF: Česko – země přátelská dětem 2023
realizovaného ve spolupráci s agenturou STEM/MARK, listopad 2023
Financování neziskových organizací v období krize
vnímá jako jeden z hlavních zdrojů příjmu dary od individuálních dárců
8 z 10
považuje dary od firem za hlavní zdroj financování své činnosti
Příjmy z vlastní činnosti představují hlavní zdroj příjmu pro necelou polovinu (42,7 %) dotázaných neziskových organizací.
13,5 % dotázaných organizací provozuje v rámci své činnosti sociální podnikání
9 % dotázaných organizací o sociálním podnikání uvažuje
Jedná se se nejčastěji o organizace působící v oblasti Pomoc nemocným a lidem s handicapem, Senioři a Pomoc sociálně znevýhodněným.
Hlavní zdroje financování
Firemní dary82 %
Dary jednotlivců79,8 %
Státní dotace46,1 %
Příjmy z vlastní činnosti42,7 %
Příspěvky od nadačních subjektů41,6 %
Příjmy od zřizovatele7,9 %
Téměř tři čtvrtiny dotázaných organizací 73 % podnikají v současné době vzhledem k aktuální situaci opatření proti poklesu příjmů, jako je hledání nových zdrojů příjmů a příležitostí, změna marketingové komunikace či zaměřování se na vlastní doplňkovou výdělečnou činnost.
Celkem 41,6 % organizací zaznamenalo v současné době – ve srovnání s předchozími roky – pokles darů od firem či jednotlivců, které zároveň pro většinu představují hlavní zdroje financování.
Téměř třetina všech dotázaných organizací 30,3 % se potýká s poklesem hodnoty darů ze strany jednotlivců, stejné procento organizací reportuje pokles firemních darů.
Pětina organizací 19,1 % zasáhl pokles individuálních i firemních darů současně.
Zdroj: Průzkum FD, duben 2023
Dárcovské SMS v číslech
Za celou historii tohoto unikátního českého projektu dárci:
poslali téměř 26 milionů dárcovských SMS,
darovali přes 0,9 miliardy korun.
Dárcovské SMS v číslech: Kdo posílá dárcovské SMS?
- Autentičtí vlastníci telefonních čísel
- Lidé ve věkové kategorii 40-49 nebo 50-59 let,
- Převážně z Prahy a Středočeského kraje
- Bydlištěm v menších obcích do 10 tis. obyvatel či hlavním městě
- Nejčastější dar pro podpořenou organizaci ve výši 319 Kč ročně
DMS 190 oslavila své první výročí!
V loňském listopadu se k DMS v ceně 30, 60, a 90 Kč přidala nová cenová hladina ve výši 190 Kč, a to jak v jednorázové, tak v trvalé variantě.
DMS 190 si za krátkou dobu své existence získala přízeň dárců, což se výrazně odrazilo na benefičních akcích, na nichž DMS 190 dominovala. Za první rok existence DMS 190 lidé jejím prostřednictvím darovali více než 10,7 milionů korun.
Potvrzení o daru
V roce 2023 byla v rámci projektu Dárcovská SMS spuštěna nová služba Potvrzení o daru.
Celoročně dostupná webová aplikace pro vystavování potvrzení o daru k dárcovským SMS funguje na stránkách www.darcovskasms.cz a dárci si zde mohou jednoduše vygenerovat potvrzení o daru vždy za ukončený kalendářní rok (tedy od 1. ledna do 31. prosince).
Drtivá většina dárců, která službu využije, má zároveň zájem zůstat s podpořenou organizací v kontaktu – svůj e-mail pro tento účel zanechá 86 % dárců.
Z průzkumu veřejného mínění vyplývá, že o možnosti využít potvrzení o daru prostřednictvím dárcovských SMS slyšela pětina lidí (21 %).
Dlouhodobý vývoj Dárcovské SMS

V posledních letech jsme zažili tři výrazné vlny solidarity, a to v souvislosti s pandemií COVID-19, tornádem na jižní Moravě a vypuknutím válečného konfliktu na Ukrajině.
Tyto události se významně promítly do sbírek u nás, což zachytily i dárcovské SMS. Aktuálně se vychýlení postupně vrací na původní úroveň.
Meziroční srovnání za období leden-říjen
2022: 969 tis. DMS 65,65 mil. korun neziskovkám, z toho více než polovina (55 %) na pomoc Ukrajině
2023: 517 tis. DMS 33,61 mil. korun neziskovkám
Přehled dárcovských SMS dle cenových hladin (za období leden-říjen 2023)
DMS 30: 230 tis., 6,7 mil. Kč (20 %, v roce 2022 13 %)
DMS 60: 76 tis., 4,5 mil. Kč (13 %, v roce 2022 9 %)
DMS 90: 173 tis., 15,4 mil. Kč (46 %, v roce 2022 78 %)
DMS 190: 37 tis., 7,1 mil. Kč (21 %, nová cenová hladina)
Čísla zahrnují jednorázové DMS i trvalou podporu.
Přehled dárcovských SMS dle typu (jednorázové vs. trvalé za období leden-září 2023)
Jednorázové: 180 tis., 16 mil. Kč (48 %, v roce 2022 73 %)
Trvalé: 336 tis., 17,6 mil. Kč (52 %, v roce 2022 27 %)
V letech 2020-2022 byl patrný výrazný výkyv podílu jednorázových DMS na úkor trvalých DMS v souvislosti s krátkodobými sbírkami reagujícími na mimořádné krizové situace (pandemie COVID-19, tornádo na jižní Moravě, válečný konflikt na Ukrajině).
V roce 2023 dochází opět k vyvážení podílu jednorázové a dlouhodobé podpory prostřednictvím DMS, přičemž celkový objem finančních prostředků darovaných pravidelnými dárci je mírně nad úrovní loňského roku.
Zdroj: Analýzy FD
Zahraniční dárcovství: Slovensko
V roce 2022 bylo na Slovensku celkem 16 955 příjemců 2% daňových asignací, tyto organizace získaly téměř 88 milionů eur (jedná se o zhruba 2,16 mld českých korun). Došlo tak k drobnému meziročnímu nárůstu rozdělených prostředků o necelé procento a poklesu počtu organizací ucházejících se o daňové asignace o téměř 4 %.
Průměrná výška přijaté asignace v roce 2022 byla 5 190 eur (v roce 2021 4 947 eur), medián přijaté asignace byl 1486 eur (v roce 2021 1 461 eur).
TOP 10 příjemců asignací
1 Nadácia U.S.Steel Košice 2 784 390,31 €
2 Nadácia Pontis 2 372 721,60 €
3 Asociácia pomoci postihnutým – APPA 1 638 727,51 €
4 Nadácia Slovenskej sporiteľne 1 322 595,91 €
5 Nadácia Kia Slovakia 1 264 452,83 €
6 PLAMIENOK n.o. 1 082 974,99 €
7 Nadácia EPH 1 082 360,15 €
8 NADÁCIA VOLKSWAGEN SLOVAKIA 1 065 503,91 €
9 Nadácia SPP 1 024 749,23 €
10 Nadácia Tatra Banky 1 009 544,27 €
Zdroj: asfin.sk
Zahraniční dárcovství: Velká Británie
Britové přispěli v loňském roce celkem 12,7 mld. liber, tedy o 2 mld. liber více než v roce 2021. Z dat vyplývá, že meziroční zvýšení objemu darovaných prostředků od veřejnosti je způsobeno spíše nárůstem výše darů než přírůstkem počtu dárců; vliv má vysoká inflace.
Jak často přispívají Britové na charitu?

Jakými způsoby Britové darují?
Nejběžnějším způsobem darování v UK je v současnosti inkaso či trvalý příkaz (37 %), hotovostních příspěvek (35 %) či nákup zboží (34 %). Oproti pre-pandemické úrovni vzrostla v posledních letech obliba darování prostřednictvím platební karty či webových stránek/aplikací, a to právě na úkor hotovostních transakcí.
Darování prostřednictvím SMS využívá 6 % lidí.
53 % Britů důvěřuje charitativním organizacím
67 % Britů bylo v uplynulém roce osloveno s výzvou k darování
25 % prostřednictvím televize
23 % prostřednictvím sociálních sítí
19 % na ulici
Dopad zvyšování životních nákladů na dárcovství
24 % důsledku rostoucích životních nákladů změnilo nebo se chystá změnit své dárcovské chování
10 % se rozhodlo neuskutečnit jednorázový dar
5 % zrušilo svůj pravidelný dobročinný příspěvek
Zdroj: UK Giving Report 2023, Charities Aid Foundation
Zahraniční dárcovství: USA
Celkový objem darovaných prostředků dosáhl v roce 2022 499,3 mld. dolarů, tedy o 14,5 mld. dolarů méně než v roce 2021.
319 mld. individuální dárci (meziroční pokles o 6,4 %)
Z toho 14 mld. formou „mega-darů“ od movitých mecenášů
45, 6 mld. ze závěti/pozůstalosti (meziroční nárůst o 2,3 %)
105,2 mld. nadace (meziroční nárůst 2,5 %)
29,5 mld. firemní dárci (meziroční nárůst 3,4 %)
Individuální dárcovství v USA bylo významně ovlivněno vysokou inflací a nárůstem životních nákladů.
Zdroj: Giving USA 2023 Report Insights, BWF